به گزارش میمتالز، استان فارس از جمله استانهایی است که به لحاظ استراتژیک در جایگاه مهم اقتصادی قرار دارد و به گونهای کریدور جنوب به شمال کشور به شمار میرود و این امر از فارس استانی ساخته که میتواند نبض اقتصاد کشور را در دست بگیرد. در دهه ۸۰ بود که سوت قطار در فارس پیچید و مسئولان مدعی شدند که اتصال استان به شبکه راه آهن سراسری باعث میشود فارس در چهار راه ریلی کشور قرار گیرد و این نقش مهم اقتصادی، آوردههای چشمگیری برای فارس دارد، اما دو دهه از آن وعدهها گذشته، اما هنوز قطار فارس، این استان را به مقصد توسعه نرسانده است.
دسترسی استان فارس به مناطق جنوبی و باراندازهای جنوبی کشور از یک سمت و دسترسی آسان و سریع این استان به مناطق مرکزی و شمالی کشور از طریق خطوط ریلی، ازجمله ویژگیهای منحصر به فرد استان فارس است که در سایر استانها دیده نمیشودو همین موضوع استان فارس را نسبت به سایر استانها متمایز کرد.
برخی از کارشناسان بر این باورند که نزدیکی استان فارس به دریا میتواند دریچهای برای تجارت در حوزه حمل و نقل ریلی باشد و البته تحقق این امر را منوط به توجه جدی مسئولان به این موضوع میدانند. اما آنچه مسلم است این است که وضعیت استان فارس در توسعه خطوط ریلی از بسیاری از استانهای کوچک کشور نگران کننده تراست و تبدیل شدن استان فارس به چهارراه ریلی کشور سالیانی است که در نگاه برنامهریزان اجتماعی و سیاستمداران استان فارس قرار دارد، اما مسئله اصلی این است که تاکنون این مهم روی نداده است.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص خطوط ریلی به عنوان یکی از راههای توسعه یاد کرد و گفت: یکی از موضوعات اساسی که برای توسعه استان باید به حد در دستور کار قرار گیرد شتاب در اتصال خطوط راه آهن استان به خطوط سراسری راه آهن کشور است.
یکی از موضوعات اساسی که برای توسعه استان باید به جد در دستور کار قرار گیرد شتاب در اتصال خطوط راه آهن استان به خطوط سراسری راه آهن کشور است
جعفر قادری با بیان اینکه استان فارس میتواند به عنوان مرکز ثقل حمل و نقل ریلی کشور ایفای نقش کند، یادآور شد: در این استان پتانسیلهای زیادی وجود دارد، اما متاسفانه از آنها انگونه که باید استفاده نمیشود و این امر باعث شده که فارس در بسیاری ازپارامترهای توسعهای عقب مانده باشد.
وی یکی از مؤلفههای توسعه یافتگی در جامعه را بهره گیری از ظرفیت حمل و نقل در حوزه ریلی دانست و یادآور شد: باید در بین مسئولان استانی عزم جزم برای به ثمر رساندن طرحهای زیربنایی وجود داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با اشاره به اینکه خطوط راه آهن از جمله طرحهای اولویت دار فارس هستند، گفت: در این راستا تلاش شده تا این طرحها در زمان پیش بینی شده به سرانجام برسند.
محمود رضایی کوچی در ابتدا به خطوط ریلی شیراز- اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این شبکه ریلی در استان فعال است وروزانه نسبت به جابه جایی مسافر و یا بار اقدام میکند مچنین یکی از پروژههای مهم ریلی استان فارس خطوط ریلی اقلید- یزد است که عملیات عمرانی این پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر مراحل آزمایشی این پروژه دنبال میشود.
وی بیان اینکه از این خطوط ریلی برای جابه جایی بار و مسافر استفاده میشود، ادامه داد: یکی دیگر از مزایای این خط ریلی کوتاه کردن مسیر استان فارس به خراسان رضوی است و علاوه بر این به طور حتم در جابه جایی بار از استان فارس به یزد مانند کاشی و سرامیک نقش برجستهای دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با با تاکید بر اینکه خط ریلی اقلید- یزد یکی از اساسیترین شبکههای ریلی استان به شمار میرود، بیان کرد: این خط باعث اتصال استان فارس به خطوط ریلی کرمان- بافق- بندرعباس نیز خواهد شد. یکی دیگر از خطوط ریلی تعریف شده برای استان گل گهر - شیراز است این پروژه نیز از پروژههای مهم استان به شمار میرود که باعث اتصال استان به چابهار خواهد شد و به طور حتم در جابه جایی بار از چابهار به سمت شیراز - اهواز نیز موثرخواهد بود.
رضایی در رابطه با راه آهن شیراز - بوشهر نیز توضیح داد: این پروژه نیز یکی از بزرگترین پروژهها است وحدود ۶۰۰ کیلومتر طول مسیر است و به طور حتم راه اندازی آن تاثیر بسزایی در جابه جایی مسافر و مواد خام ازجنوب کشور به مرکز دارد.
وی با بیان اینکه تمامی این پروژههای ریلی از پروژههای اولویت دار هستند، اظهار کرد: در حال حاضر پروژههای مذکور ریلی اغلب از سوی قرارگاه خاتم پیگیری میشود و در بودجه سال آینده وبرنامه هفتم توسعه به خطوط ریلی استان فارس توجه ویژهای شده وانتظار میرود با این روند سرعت احداث آنها شتاب گیرد.
معاون استاندار فارس در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از مسیرهای مختلف برای سرمایه گذاری در این پروژهها یادآور شد: در این راستا ضرورت دارد ازسرمایه گذاریهای حوزه فولاد، نفت، گاز وصنایع بهره برد همچنین باید با استفاده از ظرفیتهای تهاتر نیز استفاه کرد.
به گزارش بازار، به هر حال استان فارس وقتی به مقصد توسعه میرسد که زیر ساختهای آن مهیا باشد و اعتبارات لازم برای اتصال استان به خطوط سراسری راه آهن تخصیص یابد در این راستا ضرورت دارد که مسوولان امر توجه به زیرساختهای ریلی استان را در دستور کار قراردهند.
منبع: بازار